Bemo Rail: diesel-elektrische blusloco’s voor Tata

Bemo Rail uit Warmenhuizen ontwierp en fabriceerde enkele tijd geleden in opdracht van Tata Steel een nieuw model diesel-elektrische bluslocomotief; de Tata Blusloco 101. Deze blusloco doet dienst op de blusbaan van de hoogovens van Tata Steel. Bemo Rail betrok Hoekman Roestvaststaal als specialist in rvs, in de ontwikkeling van de cabines voor de locomotief. De cabine werd omgezet naar een uit plaatwerk produceerbaar concept, dat bij Hoekman in huis werd vervaardigd. Na een succesvolle eerste levering, loopt nu ook de opdracht voor de 2e en 3e blusloco.


Energiezuinige diesel-elektrische aandrijving

De loc heeft een dieselelektrische aandrijving, waarbij de twee motoren op de wielstellen worden aangedreven door een dieselmotor met generator. Waar voorheen in de cokesfabriek alleen diesel-hydraulische varianten werden ingezet, zorgt deze aanpassing voor een uitstootafname van wel 30 tot 40%. Daarmee voldoet de uitlaatgasemissie aan de meest recente industriële norm EU Stage IV.


RVS luchtinlaat voor de dieselmotor

Voor de nieuwe Tata Blusloco 102 en 102 is een doorontwikkelingsslag gemaakt voor de dieselmotor. Een dieselmotor heeft zuurstofrijke lucht nodig voor een goede verbranding. Het principe van de luchtinlaat waar de lucht langs naar binnen wordt gezogen, bestaat uit rvs lamellen in een cassettesysteem, onderaan de locomotief.


Wanneer er te veel vloeistoffen meekomen door de luchtinlaat, is dit niet fijn voor de dieselmotor. Helemaal als je kijkt naar de omstandigheden in een cokesoven, waar de lucht vervuld is van zwavel en zuren, die invreten in het oppervlakte als ze daar de kans toe krijgen. Door de capillaire werking in de luchtinlaat bleef er vocht achter, waardoor er spleetcorrosie ontstond. Hoekman hield de profielen voor de luchtinlaat nog eens tegen het licht en maakte een re-design.

  1. Oude principe: lamel in de luchtinlaat bestaand uit twee profielen gehecht met een puntlasje wat zorgt voor een spleet en capillaire werking van vloeistoffen
  2. Nieuwe principe: luchtinlaat met betere doorstroming van de lucht en afdrijving van vloeistoffen.

zetten-van-rvs-profielen-met-dubbeling
complexe gezette profieltjes met dubbeling
luchtinlaat rvs dieselmotor

Geen capillaire werking van vloeistof door gezette profieltjes met open dubbeling

De nieuwe gezette profieltjes voor de luchtinlaat zijn gemaakt uit 1,2 mm dik rvs 316. Ze werden voorzien van een dubbeling, wat niet alleen zorgt voor extra stevigheid, maar er ook aan bijdraagt dat de luchtstroom een natuurlijke baan langs het profiel kan volgen. De agressieve vloeistoffen worden beter afgedreven en krijgen minder kans om zich op te hopen, of in de dieselmotor terecht te komen. Doordat er zo voldoende zuurstof bij het oppervlakte van het rvs kan blijven komen, blijft het zelfherstellende vermogen van de oxidehuid mogelijk. Corrosievorming wordt tegengegaan wat de levensduur van de luchtinlaat en de motor verlengt!

Meer referenties

pand stameta staphorst

Stameta: Ambachtelijk en veelzijdig metaalbedrijf uit Staphorst

Stameta B.V. gevestigd te Staphorst is een ambachtelijk metaalbedrijf waar vakmanschap nog echt wordt begrepen en uitgedragen. Het bedrijf is opgericht in 1989 en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een hoogwaardige toeleverancier van uiteenlopende metaaloplossingen. Een veelzijdig metaalbedrijf in Staphorst, dat is Stameta bij uitstek.

Lees meer
Hoekman RVS- dubbel flip depanner - rvs onderdeel

Een Meesterbakker in bakkerijmachines

AMF den Boer is de enige leverancier die wereldwijd bakkerijmachines ontwerpt en produceert. Hun core business is ovens maar zij hebben ambitie om naast het marktleiderschap voor bakkerijmachines voor hamburgerbroodjes ook voor de pizzamarkt wereldwijd de nummer één te worden. Hoekman RVS heeft voor de eerste prototypes van de dubbel flip depanner meegedacht voor wat betreft het productieproces. Maak kennis met AMF den Boer.

Lees meer

Ons team

Onze mensen maken het verschil

Een familiebedrijf sinds 1986, met inmiddels de tweede generatie - Gert en Heleen Hoekman (broer & zus) - aan het roer. Gert met zijn sterke drive om te innoveren en automatiseren om als bedrijf toekomstproof te zijn. Heleen met haar kracht om te investeren in medewerkers en hun capaciteiten, mét behoud van het Hoekman-gevoel. We zijn trots dat we ondanks de groei en ontwikkeling in het bedrijf, toch de familiaire sfeer kunnen behouden. Maak kennis met ons team.

Welke plaatbewerking kunnen we jou bieden?

Kom in contact!

Hoekman
Roestvaststaal b.v.

  1. Rollecate 31
    7711 GG Nieuwleusen, NL
    Route plannen »

Hou mij op de hoogte