Kwaliteitsbeleid bij Hoekman RVS

Marcel Neijmeiijer is kwaliteitsmanager bij Hoekman RVS waarbij het kwaliteitsbeleid is afgestemd op de klantvraag. Belangrijk hierbij is dat de verwachtingen van de klant worden afgestemd en de toleranties worden afgesproken. Dat is per segment en per klant verschillend. Kwaliteit loopt door de hele organisatie waarbij wij continu kijken waar verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Onze ISO certificeringen worden jaarlijks gecontroleerd zodat alle procedures en vakmensen gecertificeerd zijn.

Wat betekent kwaliteit bij Hoekman RVS? Hoe manage je de kwaliteitsverwachtingen van de klant? Hoe waarborg je eigenlijk een veilige werkomgeving met de vereisten voor kwalitatief hoogstaand werk? Dat zijn vragen die Marcel Neijmeijer als kwaliteitsmanager voortdurend moet beantwoorden als hij sleutelt aan betere producten, efficiëntere werkprocessen en sluitende procedures. Hij vertelt graag over zijn vak.

‘Ik vind het leukste van mijn werk om verbeteringen in het productieproces aan te brengen. We hebben bijvoorbeeld bij het werken met foliemateriaal al veel minder beschadigingen. Op dit moment kijken wij ook naar het in het spiegelbeeld werken bij de kantbank. Vooral bij asymmetrische producten die op en neer gekant worden. Daar werken wij met een blauwe kant, dat is de zichtzijde oftewel de bovenzijde. Deze blauwe kleur kan al aangegeven worden in de Stepfile. Hierdoor heb je altijd de mooiste zijde aan de goede kant. De andere kant is vanzelfsprekend de onderkant, maar die noemen wij braamkant. Op deze zijde zitten vaker wat krassen vanwege de handeling of automatisering. Daar proberen we ook verbeteringen in het werkproces aan te brengen zodat we minder foutjes maken.’

‘Kwaliteit loopt door de hele organisatie. Deze is ooit opgesteld bij het verkrijgen van de ISO-9001-certificering. Samen met de teamleiders en de directie bepalen wij wat we belangrijk vinden om te verbeteren. Een belangrijke graadmeter voor onze kwaliteit zijn natuurlijk de klachten die binnenkomen. Is het een incidentele klacht of komt die vaker voor? En wat zijn de risico’s? Moeten we deze klacht breder oppakken. Het beleid van Hoekman RVS is erop gericht om zo weinig mogelijk klachten te ontvangen en onze afkeur naar een zo’n laag mogelijk niveau te krijgen.’

‘Sinds ik vier en een half jaar geleden als kwaliteitsmanager bij Hoekman RVS kwam werken, is onze afkeur met meer dan 50% teruggelopen. ‘Wat kwaliteitsbeleid inhoudt? Centraal staat de klantvraag en het beleid dat wij hierop afstemmen is voor ons kwaliteitsbeleid. De collega’s van verkoop stemmen met de klant de verwachtingen af en spreken af welke toleranties de klant accepteert. Het wordt steeds belangrijker om de klant goed te begrijpen, want in diverse branches worden verschillende kwaliteitseisen en toleranties gevraagd. Het blijft een spel waar je precies het omkeerpunt wilt leggen. Vanuit verkoop worden de afspraken aan Werkvoorbereiding gemeld.’

‘Wij hebben de IS0-9001, ISO 3834-2 en NEN-1090 (voor lassen en lasersnijden) certificering. Die jaarlijks gecontroleerd worden. Onze standaard toleranties zijn voor het lasersnijden ISO 9013 klasse 1, voor het kanten ISO 2768-C en voor het lassen 13920-C. Bij afwijkende toleranties kan dit altijd voorgelegd worden zodat een verkoper of werkvoorbereider kan kijken of dit ook haalbaar is.

‘Een aantal kwaliteitszaken blijven voorlopig nog wel onze aandacht vragen. We zien tegenwoordig steeds meer dat stepfiles worden aangeleverd. Hierbij kan door een blauwe kleur toe te voegen aan een zijde de zichtkant aangegeven worden. Bij geslepen materiaal blijft het belangrijk dat er een tekening mee komt om de slijprichting goed aan te geven. Bij een DXF-file is het beste om deze zo weg te schrijven dat de slijprichting altijd horizontaal is ten opzichte van de weg geschreven DXF. Op die manier gaat het altijd goed in het systeem. Mocht de afwerking een keer niet helemaal naar tevredenheid zijn uitgevoerd, neem dan contact op met de verkoop of afdeling kwaliteit om dit voor een volgende order zo goed mogelijk afgestemd te krijgen.’

Testen en kwaliteitskeuringen voor plaatwerk (hoekman-rvs.nl)

Meer nieuws

Het fine-tunen van een kantcel

Het fine-tunen van een kantcel

Het instellen van de kantcel via de software programmatuur en life aan de knoppen van de kantcel geven het mooiste kant resultaat. Benjamin van Oenen is al jaren specialist op de kantcel en geeft graag meer inzicht in het werken hiermee.

Lees meer

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Kom in contact!

Hoekman
Roestvaststaal b.v.

  1. Rollecate 31
    7711 GG Nieuwleusen, NL
    Route plannen »

Hou mij op de hoogte