Stijgende materiaalprijzen

De metaalprijzen zijn de afgelopen periode ongekend hard gestegen. Tegen alle verwachtingen in is het eerste kwartaal veel drukker geweest dan van tevoren werd gedacht. De materiaalbehoefte binnen de EU is groot. De oorzaak hiervan ligt voornamelijk bij de automotive en transportsector, waar meer staal verbruikt wordt dan voorzien. Ook voor de komende maanden zijn de verwachtingen verre van negatief. Gevolg is dat zowel verbruikers als handelaren en servicecenters de markt afstruinen voor materiaal en kopen wat maar voorhanden komt. Schaarste en sterke prijsstijgingen zorgen voor veel activiteit en onrust in de markt. Zolang de schaarste aan materiaal blijft moet de markt rekeninghouden met verder stijgende staalprijzen.

Doordat De EU enkele jaren geleden hoge invoerheffingen heeft opgelegd voor materiaal uit bijv. China, verkeren EU-staalmakers in een markt met nauwelijks concurrentie en kunnen daardoor ongelimiteerd hoge prijzen voorschrijven. Verbruikers worden gedwongen de hogere staalprijzen te accepteren, wat in sommige gevallen tot stijging van materiaalkosten van wel 50 tot 75% heeft geleid. Importprijzen zijn vergelijkbaar met de prijzen van de interne EU-markt, dus nauwelijks interessant en hebben bovendien erg lange levertijden.

De cijfers, die de World Steel Association (WSA) onlangs publiceerde over de wereldwijde staalproductie zijn niet bemoedigend. Men verwacht voor 2021 een groei in het staalverbruik van 5,8% naar 1.874 miljoen ton. Tegelijkertijd zagen we in Europa de ruwstaalproductie in februari 7,1% (= circa 1 miljoen ton) dalen ten opzichte van februari 2020. In februari bedroeg de daling in Duitsland alleen al 10,3%

Welke gevolgen heeft dit voor onze klanten?

Voor standaard voorraadmaterialen maken wij met onze vaste leveranciers kwartaalafspraken voor prijs en afname. Sommige materialen, zoals sendzimir en zincor, zijn momenteel lastig verkrijgbaar. Voor specials en projectmatige inkopen gelden de prijzen die de leverancier op dit moment hanteert. Ook wij ontkomen er niet aan dat we een hogere inkoopprijs voor materiaal moeten betalen. Binnen ons systeem calculeren we altijd met de voor ons actuele materiaalprijzen. De verhoogde materiaalprijzen worden verwerkt in de productcalculatie. Naast materiaal, is de productprijs opgebouwd uit machinetarieven en manuren. De hoogte van de prijsstijging van producten is afhankelijk van de verhouding tussen materiaal en (machine)uren. Naar verwachting stijgen de materiaalprijzen nog verder en/of zijn de levertijden langer dan normaal. Daarom is de geldigheidstermijn van onze offertes bijgesteld naar twee werkdagen.

Bron: MetaalNieuws - Metaalprijzen stijgen verder tenzij..

Meer nieuws

Voorraad uitgebreid met  WGW S355 MC Zwart en WGW S235 JR Zwart

Voorraad uitgebreid met WGW S355 MC Zwart en WGW S235 JR Zwart

Nu direct uit voorraad leverbaar de 'moderne' staalsoorten S355 MC Zwart en de S235 JR Zwart bij Hoekman RVS. Doordat de materialen niet meer besteld hoeven te worden kan de levertijd scherper worden gepland.

Lees meer
Nevat reis 2024 naar Chicago en Boston.

Nevat reis 2024 naar Chicago en Boston.

Heleen Wildvank-Hoekman heeft deelgenomen aan de Nevat business-reis van 2024. Naast bezoeken aan bedrijven die plaat bewerken, hebben zij de Bystronic showroom bezocht, kennisgemaakt met de nieuwste Atlas Robot van Boston Dynamics en in de universiteit van Boston MT een uitgebreide visie over AI gehoord.

Lees meer

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Kom in contact!

Hoekman
Roestvaststaal b.v.

  1. Rollecate 31
    7711 GG Nieuwleusen, NL
    Route plannen »

Hou mij op de hoogte