Start digitaal inkopen met Gatewise

Aan het begin van dit jaar zijn we van start gegaan met Gatewise (voorheen Trivest Connect). Gatewise is een digitaal platform voor ketenintegratie. Het platform maakt het mogelijk om door gebruik van slimme IT-technologie, bedrijven rechtstreeks met elkaar te koppelen. Door directe informatie-uitwisseling tussen verschillende ERP- en bestelsystemen, kan er elektronische in- en verkoop plaats vinden. Door de in- en verkoopprocessen op deze wijze te stroomlijnen en automatiseren halen we handmatige, kostbare en tijdrovende handelingen uit het proces.

SCSN-formaat als standaard

Om de informatie uit te wisselen is binnen het Fieldlab ‘The Smart Connected Supplier Netwerk’ het  SCSN-formaat ontwikkeld. Dit protocol is gebaseerd XML (UBL). Het toelevernetwerk van SCSN bestaat uit ca. 300 bedrijven achter grote high-tech bedrijven als ASML, Thales en Philips Healthcare. Het SCSN-formaat vormt de nieuwe standaard voor efficiënte en betrouwbare informatie-uitwisseling tussen verschillende systemen binnen de maakindustrie. Bij de aangesloten bedrijven, wordt het berichtformaat uit het softwaresysteem van de afnemer via het SCSN-formaat, omgezet in het berichtformaat van het softwaresysteem van de leverancier. ERP-systemen, als Ridder iQ, Plan-de-CAMpagne, Trimergo, Proteus en Inventive zijn op deze wijze geschikt voor Gatewise.

Eerste digitale inkooporders richting MCB

Wij hebben aan het begin van het jaar de start gemaakt om via Gatewise in te kopen bij één van onze leveranciers, MCB. In de praktijk houdt dit in dat wij een inkooporder invoeren in ons ERP-systeem, die we met een digitaal bericht rechtstreeks bij MCB in het ERP-systeem ‘schieten’. Zij krijgen onze inkoopopdracht binnen en geven een elektronische bevestiging terug dat de bestelling is ontvangen, met aantallen, prijs en levertijd. Het bestelproces met de automatische stappen van bevestigen, ontvangsten binnenboeken en facturen inboeken verloopt nu al volledig digitaal. Wel zijn er nog wat verbeterstappen te realiseren. Denk hierbij aan het inrichten van het proces van het binnen melden van goederen, het invullen van het juiste chargenummer bij de binnen geboekte partij en het koppelen van de factuur in pdf-formaat. De aandacht gaat nu uit naar de verdere optimalisatie van het interne proces. Een mooie aanvulling in de toekomst is bijvoorbeeld om de goederen bij de expeditie met scanners binnen te boeken.

Opschalen

Eén van de grote voordelen van het digitaal in- en verkopen via het platform is de schaalbaarheid. Ieder bedrijf dat wordt aangesloten op het platform, kan direct via één koppeling inkoop- en verkoopgegevens uitwisselen met de andere bedrijven die aangesloten zijn of zich in de nabije toekomst aansluiten. De ervaring die we nu opdoen met MCB, helpt ons in het vervolgtraject. Wanneer deze EDI-integratie foutloos verloopt, is de volgende stap het verder uitrollen richting andere leveranciers en klanten. Door meer leveranciers en klanten te koppelen, gaat deze werkwijze pas echt grote voordelen opleveren. Het resulteert in meer efficiëntie, lagere kosten en kortere doorlooptijden.

Interesse?

Heb je interesse om ook aan te sluiten op het platform? Neem gerust contact met ons op!

Meer nieuws

FDP en Hoekman RVS organiseerden 'Handlaserlassen in de praktijk'

FDP en Hoekman RVS organiseerden 'Handlaserlassen in de praktijk'

Met name metaalbedrijven kwamen op deze handlaserlassen presentaties en demonstratie op 7 maart jl. bij Hoekman RVS af. De praktische insteek met veel ruimte voor vragen en de demonstratie werden positief ontvangen.

Lees meer
Q Fin SER 1200 een grote sprong voorwaarts!

Q Fin SER 1200 een grote sprong voorwaarts!

De nieuwe finish machine van Q Fin de Q-fin SER 1200 is in productie genomen bij Hoekman RVS. De snelheid en mogelijkheid om meer bewerkingen in één doorgang door te voeren geeft veel tijdwinst.

Lees meer

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Kom in contact!

Hoekman
Roestvaststaal b.v.

  1. Rollecate 31
    7711 GG Nieuwleusen, NL
    Route plannen »

Hou mij op de hoogte