Bemo Rail: diesel-elektrische blusloco’s voor Tata

Hoekman Roestvaststaal uw totaalleverancier

Bemo Rail: diesel-elektrische blusloco’s voor Tata

 

Bemo Rail uit Warmenhuizen ontwierp en fabriceerde enkele tijd geleden in opdracht van Tata Steel een nieuw model diesel-elektrische bluslocomotief; de Tata Blusloco 101. Deze blusloco doet dienst op de blusbaan van de hoogovens van Tata Steel.
Bemo Rail betrok Hoekman Roestvaststaal als specialist in rvs, in de ontwikkeling van de cabines voor de locomotief. De cabine werd omgezet naar een uit plaatwerk produceerbaar concept, dat bij Hoekman in huis werd vervaardigd. Na een succesvolle eerste levering, loopt nu ook de opdracht voor de 2e en 3e blusloco.

gelaste rvs 316 cabine

Energiezuinige diesel-elektrische aandrijving

De loc heeft een dieselelektrische aandrijving, waarbij de twee motoren op de wielstellen worden aangedreven door een dieselmotor met generator. Waar voorheen in de cokesfabriek alleen diesel-hydraulische varianten werden ingezet, zorgt deze aanpassing voor een uitstootafname van wel 30 tot 40%. Daarmee voldoet de uitlaatgasemissie aan de meest recente industriële norm EU Stage IV.

 

Blusloco 101

 

RVS luchtinlaat voor de dieselmotor

Voor de nieuwe Tata Blusloco 102 en 102 is een doorontwikkelingsslag gemaakt voor de dieselmotor. Een dieselmotor heeft zuurstofrijke lucht nodig voor een goede verbranding. Het principe van de luchtinlaat waar de lucht langs naar binnen wordt gezogen, bestaat uit rvs lamellen in een cassettesysteem, onderaan de locomotief.

 

Luchtinlaat in loco

Wanneer er te veel vloeistoffen meekomen door de luchtinlaat, is dit niet fijn voor de dieselmotor. Helemaal als je kijkt naar de omstandigheden in een cokesoven, waar de lucht vervuld is van zwavel en zuren, die invreten in het oppervlakte als ze daar de kans toe krijgen. Door de capillaire werking in de luchtinlaat bleef er vocht achter, waardoor er spleetcorrosie ontstond. Hoekman hield de profielen voor de luchtinlaat nog eens tegen het licht en maakte een re-design.

Nieuwe principe luchtinlaat

1. Oude principe: lamel in de luchtinlaat bestaand uit twee profielen gehecht met een puntlasje wat zorgt voor een spleet en capillaire werking van vloeistoffen
2. Nieuwe principe: luchtinlaat met betere doorstroming van de lucht en afdrijving van vloeistoffen.

Geen capillaire werking van vloeistof door gezette profieltjes met open dubbeling

De nieuwe gezette profieltjes voor de luchtinlaat zijn gemaakt uit 1,2 mm dik rvs 316. Ze werden voorzien van een dubbeling, wat niet alleen zorgt voor extra stevigheid, maar er ook aan bijdraagt dat de luchtstroom een natuurlijke baan langs het profiel kan volgen. De agressieve vloeistoffen worden beter afgedreven en krijgen  minder kans om zich op te hopen, of in de dieselmotor terecht te komen. Doordat er zo voldoende zuurstof bij het oppervlakte van het rvs kan blijven komen, blijft het zelfherstellende vermogen van de oxidehuid mogelijk. Corrosievorming wordt tegengegaan wat de levensduur van de luchtinlaat en de motor verlengt!