Project De Entree Amsterdam

Gemeente Amsterdam vernieuwt het stationsgebied aan de centrumzijde van Amsterdam Centraal. Er komt meer water, meer groen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Onder het water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen. Sinds 2018 rijden er al geen auto's meer voor het station. De tramsporen en haltes worden vernieuwd en toegankelijk gemaakt voor gehandicapten. De vernieuwingen zijn een verbetering voor alle Amsterdammers en bezoekers die hier lopen, fietsen en het openbaar vervoer nemen


Station Amsterdam Centraal dateert uit 1889. Destijds kwamen er zo'n 300 reizigers per dag langs. Vandaag de dag is dit aantal uitgegroeid naar ca. 300.000 reizigers. Om de reizigersstroom te kunnen verwerken zijn er gedurende de jaren  doorlopend ontwikkelingen doorgevoerd in het rondom het station, zoals de realisatie van de Noord/Zuidlijn die dwars onder het station gaat en Amsterdam-Noord met de Zuidas verbindt.

In 2018 is Project De Entree gestart. Het hele stationsgebied aan de centrumzijde krijgt een nieuwe inrichting. Het project bevindt zich midden in een druk verkeersknooppunt  waar alle vormen van vervoer samenkomen; trein, tram, metro, bus, rondvaartboten en voetgangers. Met grote precisie worden de werkzaamheden gepland, voorbereid en in fases uitgevoerd.  Een grote uitdaging, want tijdens de uitvoering moet het gebied natuurlijk gewoon bereikbaar blijven voor alle, bewoners, ondernemers en bezoekers. 

 Links: situatie 1889. Rechts: ontwerp van De Entree.

Wat er allemaal gebeurt:
Voor het station komt meer water.
Onder water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen.
De Prins Hendrikkade krijgt een compleet nieuwe inrichting tussen de Schreierstoren en de Droogbak.
Tussen het Damrak en de Martelaarsgracht is de weg autovrij gemaakt.
De weg onder de treinsporen aan de westkant van het Stationsgebied is verdiept.
Alle tramhaltes en tramsporen worden vernieuwd. Het stationsplein krijgt net als het Damrak natuurstenen bestrating en de brug wordt verbreed.
Er komen nieuwe aanlegsteigers voor de rederijen en onder de grond komt ruimte voor hun voorzieningen.
In de centrale hal van het station komt een trap naar de metrohal; de Cuyperstrap.

De Cuyperstrap
De Cuyperstrap bestaat uit een trap en een roltrap vanuit de centrale stationshal naar de metrohal van de Noord/Zuid-lijn.De bouwkuip van de trap is onder de monumentale Cuypershal van het Centraal Station. Voor de bouw van de trap moest de bouwkuip droog zijn. Maar de bouwkuip bleek één natte put. Te nat om doorlopend leeg te pompen. Vanwege de beperkte ruimte was ook het aanbrengen van damwanden geen optie. Hoofdaannemer Max Bögl kwam met het idee om bouwputwanden te maken van ijs. Een indrukwekkende en vrij nieuwe techniek.  In de grond zijn buizen aangesloten op een vriesinstallatie met pekelwater. De grond vriest aan op de metrohal en op het dak van metrotunnel. Het gevolg? Waterdichte bouwputwanden van ijs!

 Links: waterdichte bouwputwanden van ijs. Rechts: RVS-onderdeel voor de Cuyperstrap.

Rvs onderdeel voor de Cuyperstrap
Als je denkt, waar gaat dit verhaal van een rvs-toeleverancier uit Noordoost-Nederland naar toe? Wij mochten in opdracht van Max Bögl & Partners een rvs glijplaat maken. Dit onderdeel is nodig voor de plaatsing van de Cuyperstrap.

De doorbraak en Cuyperstrap zijn gescheiden door een dilatatie, waarin een rubberen waterafdichtingsprofiel wordt gemonteerd die de onderlinge vervormingen opneemt en weerstand biedt aan de waterdruk. De platen uit rvs 316 met een tussenlaag van teflon worden in de voeg opgenomen, welke de horizontale krachten uit de Cuyperstrap kunnen doorgeven aan de diepwand en direct daarachter de vloer van de verdeelhal.

Meer nieuws

Q Fin SER 1200 een grote sprong voorwaarts!

Q Fin SER 1200 een grote sprong voorwaarts!

De nieuwe finish machine van Q Fin de Q-fin SER 1200 is in productie genomen bij Hoekman RVS. De snelheid en mogelijkheid om meer bewerkingen in één doorgang door te voeren geeft veel tijdwinst.

Lees meer
FDP en Hoekman RVS organiseerden 'Handlaserlassen in de praktijk'

FDP en Hoekman RVS organiseerden 'Handlaserlassen in de praktijk'

Met name metaalbedrijven kwamen op deze handlaserlassen presentaties en demonstratie op 7 maart jl. bij Hoekman RVS af. De praktische insteek met veel ruimte voor vragen en de demonstratie werden positief ontvangen.

Lees meer

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Kom in contact!

Hoekman
Roestvaststaal b.v.

  1. Rollecate 31
    7711 GG Nieuwleusen, NL
    Route plannen »

Hou mij op de hoogte